Marlous doet de opleiding Docent Muziek en zit in het eerste jaar. Ze heeft net haar vierde stage-les in het V.O. gegeven aan een brugklas (H/V/VMBO). Ze is aan het nabespreken met haar mede-stagair. Wij vallen midden in het gesprek:
-Nou, dat klonk echt nergens naar! (fase 2 terugblikken)
-Maar ze luisterden wel veel beter dan vorige keer. Je kreeg het echt stil doordat je rondkeek en wachtte tot het helemaal stil was. (Fase 2 terugblikken)
-Ja, vond je? Ik had toch het idee dat het helemaal niet overkwam wat ik van ze wou. (fase 2 terugblikken)
-Hoezo?
-Nou, dat meisje op de drums bleef steeds maar doorgaan als ze al had moeten stoppen, en ze keek ook niet naar me als ik het tempo aangaf. De keyboards speelden niet in de maat en het 'tweede-stem" groepje zong steeds met de eerst stem mee. (fase 2 terugblikken)
-Inderdaad, en je had het nog wel zo goed voorgezongen! Maar die klokkenspelen waren wel steeds op tijd, dat gaf je ook goed aan. Misschien zou je volgende keer het wat langzamer op kunnen bouwen. (fase 2 terugblikken en fase 4 alternatieven ontwikkelen)
Cirkel van Korthagen:
1.Handelen / ervaring
2.Terugblikken
3.Bewustwording van essentiele aspecten.
4. Alternatieven ontwikkelen en daaruit kiezen.
5. Uitproberen
Ontbrekende stappen en alternatieven:
Als eerste blikt Marlous terug op de les die ze net heeft gegeven.
Ze heeft het gevoel dat het helemaal niet over kwam wat ze van de leerlingen verwachtte.
De stap die heel duidelijk mist in de casus is fase 3 bewust worden van essentiële aspecten. Marlous blikt constant terug op haar les, maar weet nog niet goed te formuleren waarom het mis ging.
-Waar het vooral mis gaat is dat de leerlingen niet in het ritme blijven. Eventueel vooraf een oefening om in het ritme te blijven of tijdens het spelen zelf het ritme meetikken, zodat het voor leerlingen hoorbaar is.
-Het kan zijn dat nog niet alle leerlingen duidelijk wisten wat ze moesten doen. Misschien had ze steeds een instrumentengroep toe kunnen voegen en niet meteen alle verschillende instrumenten tegelijk.
-Ze geeft in het gesprek aan dat het meisje op de drums maar door bleef gaan en niet naar haar keek. Misschien was ze vergeten voor het spelen aan de leerlingen te laten weten dat ze goed op haar aanwijzingen moesten letten.
-Misschien was een tweede stem zingen nog wel iets te lastig en was het om goed in de flow van het nummer te blijven handig als iedereen gewoon de eerste stem zong. Als het dan goed gaat kon ze eventueel die andere nog toevoegen.
15 jaar geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten