Bespreek of en hoe jullie stap 1 en 2 van Gagne gebruiken in de start van de les. Plaats het filmpje op je blog en geef een verslag van wat je groepsgenoten en jij hebben gezien in dat filmpje. Formuleer tenslotte 3 tips voor jezelf tav deze twee punten voor je les van volgende week. In de trend van: volgende week doe ik..., zeg ik..., etc
Punt 1: Belangstelling wekken
Ik gebruik punt 1 aan het begin van de les. Ik blik terug op de les van vorige week. Wat hadden we daar ook alweer geleerd? De leerlingen zijn stil en benieuwd. Hierdoor heb ik de volledige aandacht. Ik schrijf de drie hoofdpunten op en ik geef iedere leerling tijd om erover na te denken.
Punt 2: Leerdoelen vertellen (vertellen hoe de les eruit ziet, wat is de relevantie)
Aan het eind van de vier minuten werk ik naar het punt toe waar de les over gaat. Namelijk het maken van een grafische partituur. Wat is dit en op welke manier gaan we dit aanpakken.
3 tips:
-Stel de vraag over de vorige les aan de leerlingen zelf. Schrijf dan pas de punten op.
-Probeer punt twee eerder aan bod te laten komen bij de introductie.
-Houdt de aandacht van de leerlingen erbij door weer de vraag bij hun te leggen. Bv. Op welke manieren kun je muziek noteren. Waarom noteren we muziek?
Wat ga ik volgende week doen?
-Volgende week begin ik met een korte terugblik op de les van vorige week. Wat was ook alweer een grafische partituur en waarom maken we die? leerlingen denken hier over na en dan schrijf ik pas iets op het bord.
-Volgende week neem ik zelf een voorbeeld mee van een grafische partituur om te laten zien hoe dit eruit kan zien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten