De dag begon al vroeg en dat deed me weer even denken aan het werken op de basisschool.
Wivineke en ik spraken af op het station, waar we ons vervolgens letterlijk aan elkaar vastklampte in de bus. Dit was vanwege de zenuwen en van de halsbrekende toeren van de chauffeur. Toch maakte we nog een leuk praatje en even maakte ik de overweging om buschauffeuse te worden, maar als snel naderde het Oosterlicht college en moesten we dan echt uitstappen om te beginnen aan een groot avontuur!
Aangekomen in de school gingen we op zoek naar lokaal 106. Dit bleek op de eerste etage te zijn. De inrichting van de school deed me even denken aan een high school in Amerika met allemaal blije gekleurde kluisjes en vooral heel groot. En die vreemde grote beer niet te vergeten!
Na enige tijd stonden we voor het muzieklokaal, waar Gwen op dat moment aan het lesgeven was aan een vmbo 1 klas. De sfeer was ontspannen en gezellig.
Ze gaf een klassikale instructie over een speelstuk. De vragen die ze stelde gingen voor sommige leerlingen veel te snel. Hierdoor was het af en toe wat rumoerig. Uiteindelijk gingen ze in tweetallen aan de slag op keyboards en was ik redelijk verbaasd dat iedereen aan het einde iets kon spelen.
De tweede les gaf Gwen onverwachts les, door wat uren die waren uitgevallen, aan haar eigen mentor klas. Een redelijk drukke groep gaf ze van tevoren aan. In de les stond een ritme oefening centraal, hier hadden ze al een hele les aan gewertkt. Vandaag moesten de leerlingen verschillende ritmes in tweetallen uitvoeren voor een cijfer. In de les gaf ze nog de mogelijkheid om te oefenen. Tijdens het beoordelen merkte ze dat meer dan de helft van de groep er een potje van maakte, omdat ze het nog best moeilijk en spannend vonden. Ze stelde haar plan bij en liet uiteindelijk de leerlingen nog even oefenen. De leerlingen die er dan zeker van waren mochten het deze les doen voor een cijfer, de rest mocht het volgende week doen. Uiteindelijk heeft iedereen de opdracht uitgevoerd en met een voldoende afgesloten! Helaas was er geen tijd meer over om nog te zingen, dit vond de klas toch wel erg jammer!
De derde les gaf ze aan een vmbo 2 klas. Dit was een moeilijke groep en gwen zag er zelf al tegen op om deze groep les te geven. Mijn oren stonden er soms van te klapperen als ik hoorde hoe de leerlingen met haar en met de rest omgingen. De groep ging een speelstuk oefenen achter het keyboard, dit deden ze individueel. Uiteindelijk kon iedereen aan het einde wat laten horen. Toch gaat het grote gedeelte van de les verloren aan praten en waarschuwingen. In de les dreigt Gwen regelmatig met straffen, maar komt ze vaak niet na. Toch speelt ze op de groep in en heeft ze wel de aandacht van de leerlingen. Ik vraag me af hoe dit straks bij mij zou gaan....
Ik vond het een erg leuke dag! Ik heb veel zin in deze stage. het lijkt me echt een uitdaging om met deze kinderen toch uiteindelijk iets te bereiken. Ik vond ook de omgang met Gwen heel plezierig. Ze laat zelf ook doorschemeren dat ze sommige dingen nog best moeilijk vindt, dat stelt mij dan gerust dat het niet allemaal in 1 keer perfect hoeft te zijn!
15 jaar geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten